Byznys se stacionárními radary se rozjíždí u nás i v Turnově

Pro ty idealisty, co věří, že Czech radar to celé s těmi radary dělá nezištně a pro bezpečnost provozu jen a pouze v rámci tzv. bezpečných měst, připojuji 2 odkazy na ekonomiku provozu radarů v Turnově.

P.S. a také si všimněte, jak mluvčí Czech radaru údaje o své ekonomice z toho byznysu v televizi zázračně obhajuje slovy o firemním know-how.

Takže zde je odkaz na televizi :

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/212411000100103/obsah/184334-kritika-mereni-rychlosti-v-turnove/

či zde http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/159094-soukrome-radary-v-turnove-pres-vsechnu-kritiku-zustavaji/

a zde odkaz na Idnes :

http://zpravy.idnes.cz/poctivi-ridici-plati-turnovu-za-radary-miliony-f50-/krimi.aspx?c=A121012_165706_liberec-zpravy_ddt

Proč se vlastně pořád bavím o ekonomice novodobého byznysu krytého zákony a nezájmem měst být zde více aktivní?

Protože i města se musí konečně naučit efektivně využívat svá práva daná zákony a výnosy z tohoto uplatněného práva by se měly vracet do výkonu veřejné správy.

Třeba i proto, aby nám přestupky prostě nevznikaly. Tady u toho byznysu Czech radaru je totiž skoro nulový zájem měst i Czech radaru na jakékoliv prevenci ( všimněte si, jak elegantně prolobovali přes poslance zrušení označení měřených míst – přitom to měla být dle zákona místa právě ta nebezpečná a policií ČR právě proto takto určená a měl by být zájem zde žádné přestupky nemít místo je pouze ex-post pokutovat).

To mi hlava nebere – tak kurňa – šetříme nebo utrácíme? Co je důležitější? Koše či nadstandard na Škoda Superb?

Psal jsem zde o tom, jak nám před vchodem město zrušilo odpadkový koš, prý s argmentací, že 5 košů na 6 vchodů stačí ( http://www.pavelbursa.cz/?p=2753 ) . Takže si nějaký úředník zapsal úsporu a město bylo rádo, jak šetří.

Hlava mi nyní ale nebere info o tom, jak chce naše město koupit vůz pro vedení města. Kdo by čekal v době krize střídmý přístup, tak ten smutně zapláče.

Poptáváme totiž automobil za celkem 1.128.000,- Kč !!! A specifikace automobilu? Skutečně nadstandardní :

9. Technický popis poptávky

 9.1. Povinný rozsah výbavy nabízeného vozidla
-       5 dveřové vozidlo sedan
-       objem motoru min. 3,5 dm

3

-       výkon min 190 kW
-       kombinovaná spotřeba do 10,5 l/100 km
-       PHM = benzín
-       automatická šestistupňová převodovka
-       pohon všech kol 4x4
-       komfortní provedení sedadel, interiér kůže
-       bezklíčové odemykání, zamykání a startování
-       sound systém
-       multifunkční kožený volant pro ovládání rádia a telefonu
-       metalický lak
-       kola z lehké slitiny – 4 ks + rezervní kolo
-       automatické rozsvěcení světel
-       autorádio s integrovaným navigačním systémem
-       kontrola tlaku v pneumatikách
-       elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce
-       vyhřívání předních a zadních sedadel
-       elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s pamětí, elektricky sklopná
-       asistent rozjezdu do kopce
-       boční airbagy vzadu
-       elektricky ovládané střešní okno se solárními články
-       skla s vyšším stupněm tónování
-       stínící rola pro zadní a boční skla
-       objem zavazadlového prostoru minimálně 560 l

Tak si říkám – kurňa – na co lidi v úřadu ( ano chápu, částečně reprezentativním) potřebují výkon 190 kW, k tomu motor o obsahu 3,5 litru, na co potřebují 4 x 4, na co potřebují střešní okno se solárními bateriemi, na co skla s vyšším stupněm tónování, když se jinde omezují základní funkce města?

Výrobce Škoda Auto a.s. nabízí vozidlo Škodu Superb v cca 53 modifikacích ( http://www.skoda-auto.cz/cze/model/newsuperb/pricelist/Pages/newpricelist-newsuperb.aspx ) a my si z nich vybereme tu z čtyř vůbec nejdražších! :(

Tak se asi nemáme tak špatně, když máme přes milion na luxusní automobil. Pak tedy bychom to měli poznat i jinde ( na chodnících, na odpadkových koších, na inventáři města, na parkovištích, na učebnách nepřeplněných škol atd. atd.).

Pokud ale toto vše jinde nemáme zabezpečené, měli bychom být více pokorní a měli bychom se spokojit třeba s průměrem a neměli bychom si zbytečně honit ego například střešním oknem u služebního automobilu jako úplně zbytný doplněk za cenu příplatku 20200 Kč ( http://www.skoda-auto.cz/cze/Documents/Catalogue/NewSuperb/23_Cenik_Superb_Drive_13_01.pdf ). To totiž pak skutečně naštve, když se například střešní okno u luxusního osobáku vymění za 6 odpadkových košů a lidi to mají pokorně snášet :(  .

Tzv. „soutěž“ na stacionární radary u nás a skutečná soutěž v Turnově

Rozhodnutí rady našeho města jít cestou nájmu a ne cestou pořízení radaru jsem už komentoval dříve. Nu což. Pokud někdo dokládá nějakým materiálem, že nájem je lepší vlastnictví, je nutno rozhodnutí rady respektovat. Praxe ukáže, co a jak bylo lepší.

V současnosti probíhají 2 velké soutěže o pořízení stacionárních radarů. První je u nás a soutěžíme o 11 radarů a druhá (ačkoliv byla vyhlášena dříve) běží v Turnově. Další bezva byznys pro Czech radar se připravuje např. v Sokolově ( http://vary.idnes.cz/sokolov-si-pronajme-dvacet-pevnych-radaru-fib-/vary-zpravy.aspx?c=A120926_180424_vary-zpravy_slv ).

Zadání zakázky na soutěž v Prostějově najdete zde www.pavelbursa.cz/zd_prostejov.pdf a odůvodnění zakázky na www.pavelbursa.cz/od_prostejov.pdf .

Zadání zakázky na soutěž o nájem v Turnově najdete zde www.pavelbursa.cz/zd_turnov.pdf a odůvodnění zakázky na www.pavelbursa.cz/od_turnov.pdf .

Ačkoliv jde v principu o nájem radarů, které města dávno užívají ( obě města od 2008), zadání zakázek vykazuje 2 základní rozdíly.

Ad 1) CENA NÁJMU

Město Turnov uvádí soutěžní cenu 10.000.000,- Kč bez DPH za nájem 5 let pro 7 radarů – to činí průměrně měsíční náklad cca 23810 Kč měsíčně za 1 radar. Tuto cenu v odůvodnění zakázky popisují jako cenu zjištěnou průzkumem trhu a na základě zkušeností zadavatele s nájmem měřících zařízení.

Město Prostějov uvádí soutěžní cenu 5.250.000 Kč bez DPH za nájem 4 roky pro 11 radarů – to činí průměrně měsíční náklady cca 9943 Kčtaké v odůvodnění zakázky uvádí, že tato cena odpovídá průměrným cenám u stejných a obdobných zakázkách zjištěných průzkumem trhu.

Jsem z toho jelen – oba chceme to stejné, oba jsme si na neexistujícím trhu těchto zařízení udělali průzkum trhu a zjistili jsme přitom cenu se tak řádově odlišující ( my 9943 Kč á 1 měsíc á 1 radar a město Turnov 23810 Kč á 1 měsíc á 1 radar).

Mně to spíše napovídá, že někde je chyba – ale kde?

Když jsem požádal MP Prostějov, garanta té zakázky o podrobnější informaci, kde vzali oni ta čísla nájmu zjištěného „průzkumem trhu“, bylo mi sděleno, že mi informaci nemohou sdělit z důvodu probíhajícího zadávacího řízení. Nu což, počkáme na konec soutěže a zeptáme se případně přes 106/1999 Sb.

ad 2) OMEZENÍ SOUTĚŽE

Zatímco u pořízení téhož v Turnově oni zvolili otevřené podmínky bez vyžadování referencí a rozhoduje jen cena, my jsme zvolili mimo ceny ( uznávám extrémně nízké) jednu zásadní omezující technickou kvalifikační podmínku.

Já tuto omezující podmínku pro soutěž považuji za základní problém zakázky.

Při znalosti toho, jak je totiž trh zakázek se stacionárními radary v ČR úzký ( kdo chce informace o umístění stacionárních radarů najít, může použít volně dostupnou databázi radarů do autonavigací www.poi.cz ), je evidentní, že jakékoliv vyžadování reference soutěžitele na 5 radarů v rámci 2 zakázek v posledních 3 letech je hrubé omezení soutěže.

Jaká města tam mohou totiž u Czech radaru padnout ? Ano – Prostějov a Turnov.

Město Plzeň ne, ten ty radary neodebral a fungovaly jim tam jen 3 ks radarů, než se se společností Czech radar rozešli.

Celé to s tou zakázkou zavání směřováním k jednomu předem vytipovanému soutěžiteli, který si může za takto nízkou cenu dovolit našemu městu nabídnout jen ty radary, co zde už jedenkráte používal v letech 2008-2012.

Pokud totiž platí údaje z diplomové práce http://dspace.upce.cz/bitstream/10195/39346/1/MinarikovaL_NavrhOpatreni_JJ_2011.pdf , které uvádí pořizovací cenu nájmu radar společnost: Czech Radar a.s., model: TraffiPhot III SR, cena: 685 800 Kč, pak my v Prostějově při případně 5letém nájmu za 1 měřící přístroj zaplatíme (pokud by platila cena v zakázce) jen cca 596.580,- Kč, což znamená, že ani při 5 letém nájmu se takový radar soutěžiteli nezaplatí!

A to nakrásně ukazuje, že cena nájmu námi stanovená je asi chybná a neodpovídá realitě či tato cena je účelově stanovená a spolu s omezením na technickou kvalifikační podmínku vytváří ideální prostor, aby zde Czech radar obsadil trh, aby mu zde prostě náhodou nevykvetla konkurence. Tuto cenu je ochoten nabídnout protože použije 4-5 leté radary, které už jedenkráte dostával zaplacené při provizi 49% z vybraných pokut a nájmu 1000 Kč měsíčně za jeden radar.